Stappenplan voor het maken van melkkefir

Hoe Melkkefir maken?

De kefir productie en de smaak is een kwestie van evenwicht tussen de volgende factoren:
  • De hoeveelheid kefirkorrels: meer kefirkorrels = meer melk gebruiken of voor minder tijd voor het fermentatieproces, bijvoorbeeld: 12 uren
  • De kefirkorrels zijn minder actief = gebruik minder melk of kies voor een langere tijd, bijvoorbeeld: 48 uren
  • Een snellere fermentatie verkrijgen = meer kefirkorrels of minder melk gebruiken
  • Hoe hoger de kamertemperatuur = hoe sneller de kefirkorrels werken en groeien, het fermentatieproces zal bijgevolg ook korter worden
  • Als u het fermentatieproces wenst te vertragen kan U temperatuur om laag brengen, bijvoorbeeld: koele opslagplaats van 15°C
  • Als men de juiste balans vindt tussen het aantal kefirkorrels, hoeveelheid melk en temperatuur zal een volledige gisting rond de 24 uren liggen
- Verhouding van "melkkefirkorrels/ melk" = 1/10.
- Een temperatuur tussen de 20°C en 22°C is ideaal.
- Als je de kefirpot afsluit met een deksel vul dan het glas max. 2/3 met melk.
- Het beste resultaat verkrijgt men met rauwe melk, maar Kefir kan aangemaakt worden met eender welk type melk: zoals koeien, schapen, geiten en paardenmelk.
- De meest gangbare melk uit de supermarkt is UHT-melk (Ultra Hoge Temperatuur) en de verkregen kefirdrank is ook heel goed.


Ook wel yoghurtplant genoemd
Witte melkkefirbloempjes
Grote kefirkorrels/ kleine kefirkorrels

Yoghurtplantje kopen

Levende biologische yoghurtbloempjes nu op voorraad. Bespaar geld en maak thuis melkkefir met onze herbruikbare biologische kefirculturen. Bekijk waarom we nummer één zijn voor Kefir Benelux. Koop hier het kefirplantje, tijdelijk met gratis verzending.

Welkom in mijn kefirwinkel

Ik heb deze kleine jongens al jaren. Ik gebruik alleen biologische volle melk, die helpt ze gezond te houden en perfecte melkkefir te maken. Ik ben dol op het maken van smoothies met kefir, ik maak ontbijtgranen met fruit en gebruik het in plaats van gewone melk, en onlangs maakte ik zelfs zuurdesembrood op basis van melkkefir.

Je ontvangt 1 eetlepel levende kefirkorrels. 

Ik zal ook een kefir recept toevoegen :) maar ik ga ervan uit dat je alle geweldige voordelen van zelfgemaakte kefir al kent :) Als je vragen hebt, laat het me weten, ik ben hier om te helpen.